torsdag 12 februari 2009

NAKENCHOCK

Jag vet att jag har sagt det förr: men det tål tydligen att sägas igen. Herregud vad man blir bombaderad av nakna kvinnorkroppar på konst- och fotoutställningar.
Var i helgen på Kunstpalasts utställning Diana & Acteon och sedan på NRW-Forums fotoutställning av Michael Comte.

Den första handlade om hur blicken på nakenheten har förändrats genom tiden, ett intressant tema, men när man inser att det utan undantag egentligen bara handlar om kvinnors nakenhet blir man trött.. Det är tydligen alltid likadant. Det är bara kvinnors nakenhet som fascinerat genom åren. Jag undrar varför. Är kvinnokroppen så mycket vackrare? Mer mystisk? Hemlig? Outforskad än männens kropp? Ja kanske. Hursom var det sammantaget 3 nakna män porträtterade på hela utställningen.... En av bilderna var denna, snygg eller hur?


Comtes utställning var kanske inte så förvånande, han har ju plåtat många stora kändisar under sina dagar, men varför måste alla (läs: kvinnor) vara nakna.. Comte har tagit fantastiska bilder från Tibet, Kambodja. Bilder på vanliga (påklädda) människor som faktiskt berör. Men när Naomi Campell eller Carla Bruni poserar helnäck framför mig blir jag inte berörd. Inte så som jag antar att Comte och hans likar blir berörda i alla fall...

Btw: Jag har äntligen anmält mig till en fotografikurs som börjar i mars. Undrar om jag kommer plåta mycket naket?? I guess not. Men man ska aldrig säga aldrig.

Tschüss

Inga kommentarer: