fredag 31 oktober 2008

Förvirrande föredrag

Efter många om och men bestämde jag mig igår för att cykla till Svenska Handelskammarens "Schwedengespräch" här i DD. Jag hoppades träffa lite trevliga svenskar och kanske knyta lite kontakter på handelskammaren.
Det var mörkt och kallt när jag satte mig på cykeln för att ta mig till Kaiserteich, K21. Väl framme går jag fram i informationen och frågar var möte är. Informationsfarbrorn ser helt oförstående ut och säger: Ja französisch, aber nicht schwedish. Det visar sig att där ska vara något slags träff för franska institutet med någon fransk föredragshållare. Jag är välkommen att gå på det om jag vill. Föredraget översätts till tyska. Ehh, nej tack svarar jag och är lite påstridig: "finns någon annan lokal i närheten som det kan vara i", men tyvärr får jag inget bifall alls. Efter ett tag tvingas jag ge upp och cykla hem igen. Jag börjar ana att jag läst fel på adressen eller dagen. Men icke. Väl hemma inser jag att både adress och dag stämmer. Jag fattar ingenting. Satt svenskarna i något hörn och gömde sig eller har de glömt att informera att det ställts in?? Ingen aning.

Nu vet jag i alla fall var museet K21 och Ständeshaus ligger. Vacker byggnad. Och baren K21 är sjukt snyggt inredd. Just nu har Lawrence Weiner sin utställning i museet. Kanske ett besök dit i helgen.

De här två verken är hans: det ena rullar på spårvägnarna genom dd och det andra är inne på K21.


Inga kommentarer: